Ännu en häst..

 

Ännu en häst har nu helt plötsligt dött, under arbete. Det är nu tredje tävlingshästen som plötsligt faller ihop och dör (bortsett från dödsfallen inom trav och galoppsport). Är det verkligen så att det många hästar utsätts för, all press, alla transportresor, hästhållningen, hanteringen, ridningen och utfodringen, är så himla bra som många menar på att det är? Finns det inte en chans att hästarna påverkas negativt av det här? Är det bara jag som verkligen vill veta varför plötsliga dödsfall sker?
Visst sker det hjärtattacker och plötsligt dödsfall hos människor också, men många gånger har de då levt ett väldigt stressigt liv, med brist på sömn och bra mat.

Här kan ni läsa om hästen som dog, när den longerades.

Detta inlägg postades i Hästtankar och taggad , den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

6 thoughts on “Ännu en häst..

  1. Linnea b

    Att du bara orkar anklaga folk jämt, det har hänt hästar inom eran typ av ridning med ett fler tal ggr bara att eran inriktning är inte lika känd o stor därför skriva det inte om den.
    Min morfar hade en häst som plötsligt dog en dag, bara sådär o den hade nog levt det mest fridfulla liv en häst kan ha så ge dig nån gång. Tror inte folk skulle bli så glada om dom såg va du skrev om dom, joannas inlägg är sååå mycket bättre!

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Vart i mitt inlägg har jag anklagat en person? Jag ifrågasätter och uppmärksammar vad som faktiskt händer. Allt detta för att lära mig vad som visas vara det bästa för hästen, och det vill jag dela med mig av, och få andra att börja ifrågasätta varför de gör som de gör, så de inte bara följer en tradition utan att egentligen veta varför de gör det. Om du tycker det är så fel behöver du inte läsa våran blogg, jag tänker inte sluta att dela med mig av sånt här bara för att du inte tycker om det.
      Det är upp till dig om du vill acceptera det eller inte, men jag klankar aldrig ner på någon personligen – du gör det! Jag skriver vad jag anser är mindre bra i hästhållning, hantering och ridning. Om du sedan tar åt dig för att du vet att du gör det jag anser är fel. det är ditt problem, inte mitt. När du skriver att du tycker det är synd om hästar utan täcken. Tror du jag tar åt mig för jag inte har mina otäckade? Nej, jag tar inte åt mig det minsta för jag VET att jag gör rätt för mina hästar och att dom har det väldigt bra. Därför finns det ingen ANLEDNING för mig att ta åt mig.

  2. Camilla

    Medfödda hjärtfel är väl en bra orsak..

    Plötslig död hos människor som händer när de idrottar uppkommer ju pga. ett medfött hjärtfel. Såklart hjärtat utsätts för påfrestning under idrott, men man måste ju kunna motionera.

  3. LC

    Till Linnea B:

    Det är sant att alla kan falla ihop och dö när som helst, och det kan lika väl hända inom AR. Inom orientering finns det många kända fall där människor bara fallit ihop, t.ex.
    De människorna har dock valt en livstil och de är antagligen medvetna om riskerna med att pressa sig själva så hårt. En häst har inte valt att stå stilla större delen av dagen, flyga långa sträckor, få skrot spikat på hovarna, eller att ha en ryttare som sliter i den. Jag tvivlar även starkt på att en människa skulle vara så ”dum” att han/hon skulle utsätta sin kropp för vad elithästarna får gå igenom, då en människa skulle se till att vila emellanåt, äta rätt, osv osv.
    Vad jag tror många förväxlar med vila hos hästar är att den ska stå helt stilla… Vilket inte är något en häst skulle välja speciellt ofta om den hade ett val. Jag tror varje en av dessa elithästar hellre skulle se sig själva i en stor hage, dag och natt, hellre än en trång box eller spilta som de tvingas gå i för att ”de inte ska skada sig”.

    Hur ska Malin ”ge sig”? Hur du väljer att tolka hennes inlägg är ditt val, jag har inte sett några tendenser på att hon har anklagat någon. Om du väljer att anse att hon berättar vad hon gör, hur hon väljer att ha sina hästar, som en anklagelse kanske du bör se efter din egen hästhållning lite?

    Du verkar bara vara ännu en av de själviskt fördomsfulla hästmänniskorna, som för sin egen bekvämhet och sitt eget självförtroende vägrar lära dig ny forskning, och vägrar inse att du kanske skadar din ”ögonsten”. Jag föreslår att du tar dig en ordentlig titt på hur dina egna hästar mår innan du ger dig på de som faktiskt osjälviskt bryr sig!

  4. malinstenstrom Inläggets författare

    Precis som LC skriver har jag också tänkt på det faktum att hästarna har inget val. Om en människa känner sig nere en dag kanske den skippar träningen just den dagen, eller äter någon bra mat för att få i sig mer näring eller vad som. Men en häst har inget val, den kan inte säga att idag orkar jag verkligen inte, idag mår jag inte helt hundra, jag orkar inte flyga iväg – jag vill vara hemma!
    Visst kan de protestera, de vill inte komma in, de piskar med svansen, bockar och sparkar bakut vid ridning, den kanske protesterar vid sadling. Men hur många ser det? Hur många är det som inte totalignorerar det eller inte ens Märker det?
    Man måste ha i baktanken att hästen inte har något val, det är helt upp till tränaren och ägaren att läsa av sin häst vad den behöver just den dagen, och vad den kanske ska ha mindre av just den dagen. Men jag tror tyvärr inte många gör det, sen får ni gärna rätta mig om jag har fel! Men fram tills den dagen att någon bevisar för mig att hästarna påverkas inte alls negativt av hård träning och tävling, traditionell hästhållning och hantering, kommer jag inte att ändra åsikt och tankar och min hästhållning och hantering.

Kommentarer inaktiverade.