Tillägg om sadelpaddar

Jag har gjort ett litet eget tillägg i Malins inlägg om sadelpaddar 

 

Enligt min hästfysioterapeut så behövs endast fårskinnspaddar under väl tillpassade hoppsadlar. En hoppsadel ska endast användas vid hoppning, och den bör vara ca en storlek för stor så att hästen kan landa obehindrat. Då kan en fårskinnspadd vara bra.

Under alla mina sadlar använder jag även en parelli theraflex pad med luft. Utan den kan inte ens en special anpassad sadel användas på Glaeda.

Padden skulle jag kalla guds (parellis) gåva till ryttaren (som har flera hästar och inte är stenrik). Tillsammans med det Parelli lärt mig och sadlar, sadeltillpassning och följsamhet så har jag sällan några problem längre, och jag sitter säkert som berget!

”Vi bedömmer inte hur bra en sadel är, Våra hästar gör det!”

3 thoughts on “Tillägg om sadelpaddar

  1. Veronica

    Hejhej!
    Vet du om dessa paddar säljs i Sverige någonstans?
    Gissar att frakten är ganska dyr om man beställer från parelli. Hur många shims och vilken storlek bör man beställa?
    Hjälper en sådan pad om sadeln sitter lite tight vid bommen?

    Mvh Veronica

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Hej!
      Paddarna säljs ingen annan stans. Och som medlem får man väldigt mycket rabbatt + gratis frakt. Varorna kommer då från england och det tillkommer inga skatter.
      Padden finns bara i en storlek. Två tunna och två tjocka shims brukar vara en bra grund, många gånger kan man göra egna shims, men då gäller det att testa sig fram. Här kan du läsa massor om padden och hur man använder den. http://www.parellisaddles.com/PageSet.cfm?MP=PG4
      Ja det går nog att lyfta upp sadeln med hjälp av shimmar, men det allra bästar är att köpa en riktigt bred och ganska så rak sadel. Med hjälp av shims kan man få den att passa ”alla” hästar. På sidan jag länkade förstår du lite vad jag menar.
      Kram Joanna

Kommentarer inaktiverade.