11 årigt arabsto utlånas

Min kompis underbara arabsto Flame, söker nu en fodervärd. Hon kan grunderna inom Akademisk Ridkonst och har även blivit lite Parelli tränad. Nedan ser ni annonsen som hennes ägare Louise har skrivit!

På grund av tidsbrist finns Flame ännu en gång tillgänglig som foderhäst. Flame är ca 157 cm/mkh. Hon är en väldigt positiv, arbetsvillig häst som tycker det är lika roligt att vara ute och galoppera i skogen som att träna på banan. Hon kräver en bestämd ryttare, då hon kan vara väldigt framåt. Hon behöver en lugn hand, någon som kan skratta åt henne när hon studsar upp och ner inför ett stort fält, någon som uppskattar personlighet hos hästar. Flame är en ganska bestämd häst, och hon testar gärna sina gränser. I hantering är hon väldigt okomplicerad, hon kan stå lös i stallgången, går aldrig på någon, osv osv. Flame är väldigt lyhörd, extremt lättlärd och väldigt intelligent. Flame är en barfotahäst, och det ska hon fortsätta att vara. Trots att Flame är väldigt duktig på både hoppning och dressyr är jag dock ändå inte det minsta intresserad av någon med ambitioner inom dessa grenar, då jag anser att de skadar hästen mer än de gör nytta. Jag har ingenting emot en hopp- eller dressyrträning här och där, så länge det inte går mycket längre än så. Jag accepterar heller ingen som inte kan ha henne på lösdrift – åtminstone större delen av året. Uppnår ni inte dessa kriterier ber jag er att inte hör av er till mig, då de inte är förhandlingsbara. Flame är den bästa jag har, och hon förtjänar det bästa. Jag vill hellre inte ha någon som är yngre än 18 år, och det även om föräldrar finns tillgängliga. Känner du att Flame är hästen för dig, hör av dig så snart som möjligt till lpmcarlsson@gmail.com.  Mvh Louise Carlsson

Detta inlägg postades i Uncategorized och taggad , den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.