Ta er tiden till att kolla på filmen

Jag lider verkligen så mycket med de hästar som får stå ut med det här, och i alldeles för många fall utsätts dem för detta dagligen. Jag förstår verkligen inte hur man kan rycka och slita i en hästs mun, eller rida med en ständigt hård kontakt! Bara för att hästen är större än oss och har större smärttröskel, betyder det inte att det är fritt fram att behandla de hur som helst med våld, för det är vad dragande i munnen är – ren våld! Det är även ren djurplågeri om du frågar mig, och för att inte tala om det evigt slagande med spöt som sker mycket inom både hoppning och galopp..
Folk ältar om att jag har mina ute dygnet runt och utan täcke när de har skydd, fri tillgång på mat och massa hästkompisar, när många av er behandlar era hästar såhär dagligen, i alla fall när det gäller fel användning av bett. Det är helt fullständigt orimligt för mig!
I allmänhet är ”Naturlig hästhållning” något som folk ser ner på, men det som försiggår på tävlingsplatser och träningsbanor, det är helt acceptabelt? Att tävlingshästar som Totilas (och säker många fler) inte får vista en ända minut i en hage om dagen för att han är värd för mycket pengar, är det verkligen okej? Många tycker att dressyr är vackert, men är det verkligen så vackert när det i många fall är rollkür som ligger bakom prestationerna?

Kom igen nu folk! Öppna era ögon och sinnen för guds skull och Våga ifrågasätta traditioner och gå mot strömmen, åtminstone för eran hästs skull!

Detta inlägg postades i Hästhållning, Hästtankar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

2 thoughts on “Ta er tiden till att kolla på filmen

  1. Louise

    Bra skrivet Malin… Om folk bara kunde börja leva tvärtom mot vad de gör idag – mao först tänka på djuret, sedan sig själv, vore världen en mycket bättre plats.

    Att folk sitter och rycker i sina hästar gör att jag vill rycka dem av sadlarna. Det är bortom mig hur folk kan tycka att det ser ut som att en häst trivs med att springa i en kort, ihoptryckt form med avknäppta nackar. Tänk er själva om ni skulle behöva springa med nacken låst hela tiden, och försöker ni kämpa mot denna låsning får ni ont någon annanstans… Och sedan har de mage att säga att de gör det bästa för sina hästar – HAHA

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Ja jag kände att jag var tvungen att skriva av mig lite.. Blir så frustrerad ibland! Precis, tänk er själva att kolla neråt mot bröstet/magen på dig själv, då nacken nästan är som mest utsträckt, och att sedan behöva gå så en timma om dagen ungefär, det gör ju ont efter bara några sekunder! Aj!

Kommentarer inaktiverade.