En tanke..

Något som många brukar säga är att ”lösdrift är bäst för de flesta hästarna, men alla passar inte på lösdrift”. Då undrar jag självklart, vad är det som gör att inte alla hästar passar att vistas ute dygnet runt, tillsammans med andra hästkompisar? De är SKAPADE för detta. Det finns inte en ända häst som är uppbyggd på ett sätt där de inte behöver lika mycket rörelse, bra luft, kuperad terräng och hästkompisar.
Vissa påstår också att deras häst faktiskt vill in om eftermiddagarna. Det dom dock inte tänker på är att det kan bero på att i hagen finns ingen mat, men när de kommer in väntar alltid mat i boxen. Och som de flesta vet – äta är det hästarna gör mest och lever för. Det är väl då självklart att de har bråttom in, om de är vrålhungriga och fått gå i massvis med timmar utan mat!
Sedan brukar de också resonera så att de har ett fullblod, de kan definitivt inte vara ute dygnet runt på vinterhalvåret, men det de heller inte tänker på är att de arabiska fullbloden är ökenlevande djur, på nätterna är det flera minusgrader i öknen och väldigt ofta storm, och ändå klarar de sig?

Bara för att en häst vistas ute, behöver inte det betyda att den har det bra ute. Det kanske bara är en liten rasthage eller lerhage de går i utan något som helst skydd för väder och vind eller för gassande sol, och i värsta och många fall även ensamma! Då är det väl också självklart att de har bråttom in för att kunna ta skydd och stå någorlunda nära andra hästkompisar.

Något som många också säger är ”.. och än så länge har inte min häst dött”. Vilket är ett riktigt idiotiskt resonemang, om man frågar mig. Då har man verkligen inga höga mål om sin hästs välfärd. Och något som är bra, kan alltid bli bättre! Varför skulle hästen gå runt och visa att den mår dåligt? Även det är emot hästens levnadssätt, i det vilda blir den MAT om den visar att den mår dåligt. Hästens vardag går ut på att överleva, då får man helt enkelt lära sig att leva med dom förhållandena man lever i. Men bara för det betyder det inte att det är bra levnadsförhållanden.

Exito första dagen på betet. Fotad av Lizette Pressfeldt

Detta inlägg postades i Hästhållning, Hästtankar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

3 thoughts on “En tanke..

  1. Linnea b

    Jag undrar hur du tänker här? Mina går ute från 6-20 varje dag, har vindskydd i hagen o fritillgång på mat men som står inne i box på natten. Vid em står ändå mina hästar o
    Väntar på att få gå in, fast dom har allt dom behöver ute. Hästar är idag inte avlade på samma sätt som förr, dom är framavlade för att kunna stå inne osv nu. Vi har även en hingst som försöker ha ihjäl andra hästar om han går med andra tycker du då att den ska gå med andra i alla fall? Han har bettet sig
    Så ända sen han blev hingstig oh är idag 10 år. Har även ett sto som är likadan i grannstallet där alla hästar går på lösdrift året runt, men hon funkar bara med en häst o inga andra? Jag har följt din blogg nån vecka oh du skriver emot dig själv konstant.
    Vf inte släppa alla djur fria, gå nakna, intw röra hästar eller andra djur ist då är dom ju lyckligast inte sant? Du ska nog akta dig för lite hur du uttrycker dig fel personer kan läsa din blogg!

  2. Camilla

    Hade såklart önskat att jag hade kunnat ha min häst på en lösdrift, men nu finns det ingen lösdrift i närheten av mig och då jag inte har körkort ännu så har jag ingen möjlighet att ha hästen så långt borta.
    Var och tittade på en lösdrift, men då hagen var så liten och lerig och det inte fanns några vägar att köra på i närheten valde jag bort den.

    Jag är självisk som har en häst såsom jag har den, men jag gör det bästa av situationen då jag vill ha kvar hästen.
    Jag vet om att jag är självisk, men i nuläget så är det som det är.

    Du har rätt i ditt inlägg, men jag tror att du är rätt idealistisk¨i dina tankegångar och alla har inte möjlighet att få dessa ideal att fungera i realiteten. Tyvärr.

Kommentarer inaktiverade.