Sista dagen med snö

.. var igår. Ovetande om den kommande värmen passade jag ändå på att rida i den underbara snön, tre hästar fick leka igår.

Jag förberedde med leksaker som jag och glaeda måste ha med. Så en liten blå tunna, en vattentunna som är spruken, inte kasta! perfekt leksak! en annan mycket minder tunna, en tjockare gren och en pall. Det enda som saknas är koner!

Här ser ni mina stackars hästar, de är så nyfikna (och mätta!) att de mer än gärna hänger på och hjälper till, paddocken gränsar till hagen så att ingen häst ska känna att han inte får vara med. Nicke smakar på skottkärran och Glaeda låtsas om som om hon inte är där.

Tog Glaeda först såklart, vi har inte långt kvar nu! Vi gjorde grindöppningen med bara halsring, men kan fortfarande finslipas. Sen kan sideways – skänkelvikningara fin slipas men annars så är det bara att utföra sakerna i ett mönster så att hon kan sin sak sen när det gäller. Testade att stå upp på henne lite mer. Det är lätt att ”falla bakåt”, får ställa mina fötter mer strategiskt nästa gång.

Här kan ni se en ganska trevlig audition, freestyle level 4 http://youtu.be/HdsipoK_08Q

Samtidigt var det mat leverans i hagen, och Snaelilja är Inte förtjust i traktorer, så jag passade på att hjälpa henne lite på traven. Är någonting läskigt, be hästen att fälja det! För det var precis det vi gjorde, vi gick / sprang bakom traktorn, fram och tillbaka och hon vågade sig närmare och närmare. Sen red vi lite i paddocken. Eftersom hon är så liten (120?) så har jag inte velat rida så mycket på henne, och hon är därför ganska outbildad. Hon kan grunderna så att säga.

Sen fick även Glodis röra lite på magen i paddocken. Vilket var väldigt trevligt. Även här fick vi till en riktigt fin grindöppning. och sen hjälpte vi mamma lite genom att göra ärenden, hämta isolatorer och tråd i stallet. Då upptäckte jag att Glodis kan ”kasta upp mig”, vilket är väldigt smidigt, eftersom jag blivit sämmre på att hoppa upp barbacka..

Kanske har tränat för mycket på att kunna hoppa upp, med sadel, från båda sidorna. Det går ganska så fint på Nicke som trots allt är stor. Med på islandshästarna måste man hitta knycken, annars glider sadeln, och jag vill inte spänna sadelgjorden hårdare..

/ Joanna

