Myt: Sporrar är för fart

Fel

Jag (Pat Parelli) får ofta frågan: ”Min häst är lat och slö, borde jag skaffa sporrar?” Sporrar är inte gjorda för att få hästen att gå snabbare, om de vore det, skulle jockeys ha de! En lat häst kan svara på användandet av sporrar i början då de är vassa, men det tar inte lång tid innan han blir sitt gamla slöa jag och blir förargad.

Sporrar är designade för rörelser i sidled och ökad suspension (översättning?) De är mest värdefulla i högre Levels (nivåer) av horsemanship. Jag rekommenderar att du avslutar de tre första nivåerna i detta program utan sporrar så du lär dig att motivera din häst igenom kommunikation, förståelse och psykologi, istället för mekaniska redskap. När du och din häst är redo, kommer sporrar att bli introducerade för mer precision, inte mer våld. Igen, för kommunikation – inte smärta.

One thought on “Myt: Sporrar är för fart

Kommentarer inaktiverade.