Följa hästens rörelsemönster

Något som inte många tänker på när de rider är att de ska följa med i hästens rörelsemönster. Hur ska man annars kunna bli ett, och kunna vara samspelta? De flesta ryttare sitter på en häst och gungar fram och tillbaka som att hästen vore en unghäst, det är helt fel!

Om vi tar skritt som ett exempel, så ska man följa hur rygghalvorna pendlar. När hästen precis är på väg att skjuta ifrån och sedan lyfter sitt högra bakben sänks den högra rygghalvan – då ska även ditt högra bäcken sänkas. Och när hästen är i belastningsfas med ett bakben, så höjs den delen av rygghalvan och då ska även samma sidas bäcken höjas på ryttaren. På så sätt så kommer ditt säte/bäcken röra sig från sida till sida, och något framåt, och inte fram och tillbaka. Sitter du emot hästens rörelser så har du redan där förstört chanserna för att få en häst att jobba samspelt tillsammans med dig utan några negativa spänningar.

I trav är rörelsen precis likadan, bara att den inte känns lika tydligt. Och i galopp är det en rullande rörelse framåt som du ska följa med i.

Ett tips är att skritta på helt långa tyglar, barbacka, med en avslappnad sits, och sedan verkligen känna efter! Hur rör sig min häst? Hur ska jag röra mitt bäcken för att bli samspelt i hästens rörelser? Det är bara att öva! Det tar upp mot ett år, om inte mer ibland, för att vänja bort ett gammalt mönster, men det går med lite tålamod! Lycka till 🙂

Detta inlägg postades i Konsten att rida Dressyr den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

2 thoughts on “Följa hästens rörelsemönster

  1. Camilla

    Tycker det är mindre lätt att veta vart man har bakbenen, när dom lyfts.. Slappnar jag av så följer min höft frambenen, får inte riktigt in bakbensrörelsen för jag känner frambenen för tydligt.

    Var på kurs i centrerad ridning för ett par år sedan och fick hjälp med hur jag skulle göra, och då fick jag till det.. Skulle nog behöva en till kurs.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Du behöver inte tänka att det är just bakbenens rörelser som du ska följa, följ bara känslan du känner från hästens rygg! Hur ryggen rör sig helt enkelt! Sitt och blunda och fokusera enbart på att följa med i ryggens rörelser, så ska du se att du kommer in i det 🙂

Kommentarer inaktiverade.