Problem är bara brist på harmoni

Tina har skrivit ett super bra inlägg om vad hon lärt sig i boken Nature in Horsemanship av Mark Rashid.

..”Mark Rashid menar att horsemanship handlar om utvecklingen av harmoni.”..

..”Om man ser en häst som är rädd eller aggressiv som brist på harmoni, vilket det i min mening är, och i sin tur ser det som ett misslyckande så är man mindre benägen att hjälpa hästen att finna harmoni. Om man istället anser att vår uppgift, om vi vill att hästen ska följa oss, är att hjälpa den till harmoni kommer vi gå in i interaktionen med en den intentionen och då kan utvecklingen av harmoni se kaotiskt ut utan att vi blir rädda, frustrerade eller arga för det. ”..

Tycker det är jätte bra och enkelt förklarat!

( borde kanske införskaffa mig dessa böcker.. Men jag kommer aldrig hinna ta mig igenom allt Parelli material jag redan har innan jag åker till Parelli i Maj)

/ Joanna

2 thoughts on “Problem är bara brist på harmoni

  1. Anne

    Mark Rashid finns på biblan här i Norrköping. Har läst hans böcker många gånger, de är otroligt lättlästa! Absolut värt ett biblioteksbesök!

Kommentarer inaktiverade.