Dagen i bilder

Idag var jag inte så pepp på att ritkigt leka med hästarna. Men hästarna var pepp på att vara med mig. Framförallt Nicke. Så det var en lung och mysig dag hos hästarna.

Först såg det ut såhär när jag pillade med lite stoplar. Hästarna vet hur de ska använda ett vidskydd. Inget lejon kan gå igenom väggar eller?

Sen följde Mathilda med till grinden och fick lite mineraler och kratsade hovar. Rötan försvinner så mycket fortare när snön och minusgrader kommer! (som ni kan se på bilden nedan)  Även Nickes börjar bli så fina, både bak och fram 🙂

När Mathildas hovar var kratsade såg jag att Nicke stod vid grinden och ville umgås. Så då gick vi till stallet och hade tänk att rida. Men jag kom på att jag borde fixa hans Friendly game i munnen så att han inte känner ett behov av att gnissla tänder när man tränsar. Det tog sin tid, 45 minuter och jag kunde pilla innanför båda läpparna och samtidigt snudda vid tungan. Jag vet av erfarenhet att är det något Nicke tycker är jobbigt, då det är riktigt riktigt jobbigt och det tar oftast en ritkigt lång session en dag, och nästa dag går det mycket bättre.

Efter att vi var färdiga tyckte jag att det gick så bra och han var så glad så jag ville inte försöra det. Så vi gick tillbaka til hagen. Men extrovert som jag är kunde jag inte låta bli att uppfräscha hans minne om hur man slänger upp mig på sin rygg. (han gör detta ca 3:53 minuter in i filmen nedanför). Men ganska snart visade det sig att det var mitt minne som behövde fräschas upp eftersom jag inte lyckades ta mig upp trots att han gjorde rätt. Men vi fick till det till sist.

Sen bar det av tillbaka till hagen. Vi lekte lite Liberty i hagen eftersom han fortfarande gick mig hack i häl. Sen bytte jag till Glaeda, även hon i Liberty, det är alltid en utmaning, hon är bäst av alla på liberty, men hon är även petigast av alla, ett fel, eller om jag bara hade fel Tanke, så vänder hon på klacken och drar, vilket faktiskt hände idag. Hon var först  fullt övertygad om att något farligt var i änden av hage, så vi stog och tittade tid ganska länge. Men sen gick vi från hönät till hönät och på varje skulle hon ställa sig. Vid det tredje, Hoppade hon upp på det. Wow! (det var så det började med Frodi, som vi sedan kunde utveckla till att halv hoppa över en tunna som ni kan se ca 6:13 minuter in i filmen ovan) Men just min extrovert-het osm tänkte : Ja! Backa och testa det där igen. Då kollade Glaeda på mig som att ” Det där skulle du inte ha tänkt” och vände på klacken och galopperade iväg. Vilken lärare hon är 🙂

Men då bestämmde jag mig för att gå och lägga mig i en av hösilage balarna för att spendera kravlös tid hos hästarna. Det tyckte Glodis var mysigt och kom fram och hälsade. Men hon fick inte vara kvar länge för Nicke tyckte det var ännu roligare och undersökre hela mig utförligt (väldigt ovanligt för Nicke att vara så nyfiken),sen diggde han lite godis igenom att  ge mig massa pussar, och sen stod han och åt precis ovanför mitt ansikte så jag fick hans rester över mig.

Eftersom snön äntligen kommit kunde jag ge mig på en ny utmaning, att stå på hästen.  Lilja är nog den lugnase vi har, så det kändes tryggt att ta henne. Det var ovanligt att vara så högt upp, men inte så himla läskigt. Inte så svårt heller. Nästa gång blir det att testa lite skrit..

/ Joanna

2 thoughts on “Dagen i bilder

Kommentarer inaktiverade.