Bakom lodplanet, del 9 – På bettet


”På bettet” betyder att hästen är avslappnad i hans nacke och sträcker halsen fram till bettet. Detta kallas i FEI tester, och beskrivs också där som:
I alla arbeten, även i en halt, måste hästen vara ”på bettet”. En häst sägs vara ”på bettet” när halsen är mer eller mindre upprest och välvd beroende på stadiet av utbildning, om hästen är samlad och vilken takt den har, och han accepterar bettet med en lätt och mjuk kontakt och ödmjukhet. Huvudet ska vara i en stadig position och som regel något framför lodplanet, med en smidig nacke som den högsta punkten i halsen, och inget motstånd bör erbjudas för ryttaren. Ovan ser ni en häst på bettet, och här under till vänster ser ni också en häst som är på bettet.

Många ryttare och tränare vill kalla ”på bettet” ”på hjälperna” istället, eftersom ”på bettet” fokuserar för mycket på bara huvudets och halsens position. Även om det kan vara sant att man måste ha en häst på alla hjälper för att det fungera som det ska om hästen ska arbeta korrekt på bettet, dock är det inte vad som framgår av FEI. Som man tydligt kan se i reglerna för FEI, så hänvisar ”på bettet” till enbart huvudet och nacken. I artikel 401 finns sex andra punkter som handlar om allt annat, och detta är den 6: e av 7, så att de inte riktigt glömma resten av hästen och rida bara huvudet. Men faktum kvarstår, att ”på bettet” betyder bara en viss huvud och hals attityd i FEIs regler. Hur man får det är en annan sak.

Denna inställning har yttre tecken på ” huvudet kvar i en jämn ställning … något framför lodplanet ”. I detta fall ska näsan vara framför en linje som går längs med hästens panna. Den plana sidan av en häst är enkel att se. Nosen bör komma först. Det är också bara i detta läge som de flesta normalt håller med om att  hästar kan hålla sin nacke som den högsta punkten. Detta på grund av hur huvud och hals är sammansatta på en häst.

Om leden mellan atlas och skallen flexar mer än den borde, skulle underkäken trycka mot vingen av Atlas och / eller axis, och nacken sänkas och Atlas / axis anpassa sig så att huvudet får plats. Detta är också mycket smärtsamt. Nacken är verkligen ett benigt utstick på baksidan av huvudet, och så länge som näsan ligger framför den vertikala, kan det vara det högsta skelett punkten på hästen. Eftersom näsan kommer in, roterar den utskjutande delen med huvudet framåt och nedåt, och Atlas blir den högsta punkten. Men oftare är axis den högsta punkten. Leden mellan Atlas och axis inte är rörlig i upp / ner riktning, så all denna rörelse riktar sig mot den hemska leden mellan 2: a halskotan (axis) och 3: e halskotan. Det är oftast där hästen ”knäpper av” när nacken är låg och näsan är bakom lodplanet. Till höger ser ni den röda punkten som föreställer nacken, och den blåa som är axis-kotan där hästen knäpper av.

Nacken är ansluten till manken via nackligamenten och lameller. När nacken inte längre är den högsta punkten i halsen, eller snarare, när axis / Atlas är över den raka linjen från nacken till manken, är dessa ligament virade runt dessa uppstickande halskotor. Ryggraden är upphängd i ligament som lameller, vars huvudsakliga syfte är att hålla kotor riktade för att undvika förflyttningar eller överdriven knastrande av längden på halsen. Dessa blir värdelösa när S-formen på halskotpelaren är överdriven, och kotor pressas samman.

Detta inlägg postades i Konsten att rida Dressyr den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

2 thoughts on “Bakom lodplanet, del 9 – På bettet

  1. Camilla

    Mycket intressant serie inlägg som du skriver, lärorikt!
    Tack för det, spännande att få reda på de fysiska anledningarna till att huvudets position bör vara så. 🙂

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Vad kul att du tycker det 😀 Det kommer att fortsätta med flera serier sedan när den här är klar, bland annat Om falsk och sann samling! Så håll ögonen öppna! 🙂

Kommentarer inaktiverade.