Bett, första gången på 5 år. Del 1

Många vet att bett är dåligt, att hästar får sår i munnen, och att hästtandläkaren Torbjörn alltid blir lika glatt förvånad när han tittar in i våra hästars munnar. Ja. jag har bara ridigt med repgrimma.

Jag är inte ett stort fan av bett. De används i de allra allra flesta fall till kontroll, vilket jag tycker är helt fel. För bara någon månad sen när jag var inne på Hööks hörde jag en kund fråga expediten : ” Vad har ni för bett till en het islandshäst?”.

Kan man inte göra grunderna som hästen lär sig vid inridningen (stopp, sväng, nersaktning, lite förflyttning av kroppsdelar), utan tyglar, så har ett bett på den hästen inget där att göra enligt mig.

Så varför jag har precis inhandlat ett bett som är dyrare än mina dyraste skor?

Ett för att Nicke verkligen inte trivs med de bett jag använt några gånger hittils, han gnisslar tänder så fort han får in det i munnen, och även när jag inte använder det blir han ovillig till allt. Han bör tycka om bettet av flera anledningar men en är att det ät anpassat efter hans horsenality (personlighet).

Två, det är lättare att hjälpa hästen med dens huvud och halshållning med ett bett. Det går säkert att göra detta utan, men jag är inte så duktig än. (Set your self up for succes, alltså vill jag inte göra det svårare än det är, framförallt då både jag och hästen är gröna på det) Men då jag har en tjatande mamma som hela tiden säger : ”Måste du ha ett bett?! Titta på Alexander Nevzorov” Lär jag hela tiden bli påmind av att det är möjlig utan bett.

Bridle Wisdom by Parelli

CONTROL (Parelli Level 2)

1. Halter & 12-foot Line (ground skills)

2. Natural Hackamore (50 – 80% on the ground)

3. FreeStyle/Trail snaffle bridle (optional because if trail riding is not something you do

much of, you can go straight to the Cradle)

CONTACT (Parelli Level 3)

4. Cradle Bridle – reins attached to large or small rings

5. Confidence Snaffle (optional when teaching a horse to stretch into the contact)

COLLECTION (Parelli Level 4+)

6. Cradle Bridle – small rings, curb strap

7. Western Curb or English Double Bridle

For more details on each stage, see the article in the November Savvy Times, and you’ll

be able to see it on our website too.

Läs del 2

One thought on “Bett, första gången på 5 år. Del 1

Kommentarer inaktiverade.