BÄST


Ovan ser ni Glaeda förra hösten göra sina alldra första galoppombyten.

Idag var en ritkigt härlig dag. Jag tänkte se lite vad Glaeda har för ideer idag, oj titta där, galoppombyten. och sen gick vi och vilade i transporten som hon var väldigt nyfiken på. Och om jag bad henne gå ut, NEJ hon skulle in, jag tänkte, gå tvärs över rampen? NEJ hon skulle in. jaja du får väll som du vill 😉 Och alla av mina hästar jag hittils lasttränat de senaste veckorna har gjort likadant. Nemen oj VILL mina hästar gå in i transporen? Utan att jag har linor, 15 pers och sopkvastar, eller en veterinär som kan ge lugnande.

Frodi är lastnings-kungen! 

Online såg jag att Glaeda gör byterna lätt när hon blir lite RB, men det blir tungt när hon börjar tänka igen, och gå åt höger det tänker hon inte! Sen tog jag på barbacka padden som jag förberett, och så ville jag se om jag kunde få känna på de där byterna. Visst sa Glaeda lite otåligt. Jag kan inte fatta det, jag har gjort galoppombyten utan större problem, både online Och freestyle. PÅ EN AV MINA HÄSTAR!

Galoppombyten är det som jag länge kännts som det ouppnåeliga och som kommer hindra mig från min level 4 (den högsta man kan bli bedömd i) Men titta där, här har vi dom. Stärka Glaeda lite mer, (ska lurigt nog placera henne i en backe nästa gång så hon naturligt jobbar bättre), jobba på lite finlir som borde sitta där, sen jobba på zon 5 driving (”tömmkörning”) och få henne cool are med transporen så är vi nog där ! Freestylen har vi mindre men ändå lite mer att jobba på, att stanna och gå saktare är inte hennes dröm, så finliret där kommer vara lite svårare. Grindöppningen måste vi förbättra också så vi kan göra det utan tyglar, sen har vi det!

Glodis fick idag också jobba på grindöppning, först var det läskigt, men så fort det inte är läskigt längre så är det en tio poängare! Sen lekte vi lite online, och det var läskigt tyckte hon, men det gick över. Även hon måste stärka sig mycket mer, för galoppen kommer inte alls lika lätt. Hon blev väldgt flåsig efter bara några minuter, så dålig kondition ska hon inte ha!

Nicke var sist ut och vi red ut en kortis. Testade med att välja galopp, men de gick sådär och när han väl tog den högra (vilken är hans svåra) så var det full fart och en gång till och med ett skutt/bockning, hm interesting. Får undersöka det mer nästa gång! Men han börjar verkligen bli så känslig och mjuk att rida. Idag fick vi igenom lite skänkelvikning med böjning i rörelseriktningen! Imorn ska mamma få följa med och se hur fin han börjar bli, jag ska också tvinga ut Malin så hon kan beundra honom, (och hjälpa mig lite med skolorna, det är inte alltid lätt att känna om han går rätt, är det en öppna eller böjer han bara på halsen?)

