wildhorse

Bur eller lösdrift

En sak som jag har funderat på är varför vi kallar box för box när det gäller hästar, men när det gäller smådjur kallas det bur? Är det helt enkelt för att det låter för instängt och grymt? När jag hör ordet bur tänker jag på ett djur som blir instängd innanför galler eller någon annan form av ”väggar”, och när jag hör ordet box tänker jag på något som blir förvarat någonstans. Det kanske känns bättre för hästmänniskor att känna att de bara förvarar sin häst i en box och inte håller den instängd i en bur, för ordet instängd förknippas ofta med något negativt, vilket det också är!

En häst är inte gjord för att vara instängd (nu tänker ni: och en häst är inte gjord för att ridas heller, men ändå så rider du den! Men faktum är att ja bara rider 1-2 gånger i veckan, resten görs från marken eller i en vagn bakom hästen) en häst är gjord för att ströva, i en stor flock där de ständigt får leta mat och vatten, i alla möjliga väderlekar och terränger, men främst på öppna ytor där de har bäst sikt för rovdjur och andra hot. En häst är byggd för att klara kyla, storm, värme, iskallt vatten, magert bete och är extremt beroende av en flock. De är inte gjorda för att vara instängda, hållas ensamma, täckade och skodda i små hagar där de får mat utportionerad mat och får gå hungriga mer än vad de är mätta. Det är helt enkelt inte schysst att utsätta de för detta. Dagens medellivslängd på en häst är 7,5 år, och jag är faktiskt inte ett dugg förvånad! Trots att en häst kan leva tills de är 30 och i vissa fall ännu längre!
Vanligast är att islandshästar, shettisar och araber lever så länge. Men tänker man snäppet längre – varför just dom? Jo, helt enkelt för att det är ofta de raserna som man har på lösdrift och mer naturligt, och inte till lika hård träning och tävling som tex halvblodsraserna.

Om du vill ha en frisk, hållbar och lycklig häst – låt den gå på lösdrift tillsammans med andra hästkompisar! Och självklart ger dem möjlighet till att få utlopp för sitt tuggbehov.
Håll er uppdaterade om nya forskningar, alla påpekar att hästar är friskare och mer hållbara om de föds upp och därefter fortsätts hållas på lösdrift. För vems skull stallar ni upp en häst? Vad får Hästen ut av det? Har din häst bråttom in från hagen? Kan det inte vara så att den är hungrig och vet att i boxen finns det mat? Fråga er en gång till – Är det för min eller för hästens skull?

 

Detta inlägg postades i Hästhållning, Hästtankar och taggad , , , , , den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

2 thoughts on “Bur eller lösdrift

  1. Tove

    Jag anser helt klart att du har rätt, jag skulle gärna ha min häst på lösdrift och har gett det 6 månader, men det fungerar inte. Hästen tappade 70kg, fick inte komma fram till maten, var hängig och orkade ingenting. Sen jag stallade upp honom nattetid får han i sig det han behöver, har fri tillgång i hagen precis som i boxen och då är han lagom i hull 🙂

  2. malinstenstrom Inläggets författare

    Självklart krävs det en hel del förutsättningar för att kunna ha hästen på lösdrift, ju fler hästar de är desto större bör hagen va och desto mer utfodringsställen bör de ha, så det inte händer samma som med din häst där. Men det var riktigt bra gjort av dig att göra ett försök! 🙂 Att hitta en lösdrift, och dessutom en bra lösdrift, är tyvärr inte det allra lättaste just nu!

Kommentarer inaktiverade.