Toronto8

Longering – som sitt bästa och sämsta!

Det behöver inte se ut såhär..

Däremot får det gärna se ut såhär!


Jag förstår verkligen inte varför så många måste ha massa hjälptyglar hela tiden, kan de inte rida/träna sin häst eller har de ingen kommunikation alls med den? Som ni ser på andra filmen är det absolut inte omöjligt att longera sin häst i form utan hjälptyglar, allting handlar om vilken kompetens tränaren i sig har!
Pessoaselen som visas i den första filmen är grym att använda till sina hästar tycker jag, för varje steg hästen tar så slår remmarna i bettet som då slår i munnen. Vad händer om hästen får frispel och börjar bocka och sparka bakut som en galning, vad händer med hästens mun då? Eller om hästen helt enkelt blir rädd för remmen som ligger om bakbenen och börjar sparka efter den?
Som ni även ser har tränaren på filmen svårt att få fram sin häst, men för mig är det inte alls konstigt när remmarna till bettet trycker för varje steg och ger då signalen att hästen ska bromsa.

Något som också händer om inte hästen böjer och ställer igenom ordentligt, är att hästen lägger onödigt mycket vikt på det inre frambenet vilket då överbelastas. Det är därför många påstår att det är skadligt att longera eller att rida för mycket på volt – vilket det ju också är om inte hästen går i rätt form!

Detta inlägg postades i Film, Hästtankar, Konsten att rida Dressyr, Utrustning och taggad , , , , , den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

5 thoughts on “Longering – som sitt bästa och sämsta!

  1. Daniella

    Jag kan absolut hålla med om att pessoaselen inte är bra i alla lägen, men jag tycke även att man ska ta reda på varför den personen har använt sig av pessoa selen och hur det ser ut annars när man longerar eller leker med hästen. Spänner man in selen för mycket är det självklart att det gör mer skada än nytta.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Generellt sätt använder sig folk av inspänningstyglar och pessoasele när de longerar, för att få hästen att ”arbeta”. Meningen med filmerna och texten är att dessa inte behövs, då det är betydligt mer hälsosamt att träna utan, och att visa att det faktiskt GÅR att longera sin häst i form utan massa hjälptyglar.

  2. Samantha

    Det är ju totalt onödigt att longera hästen i första filmen med pessoa sele, den måste ju först och främst förstå att smackningar betyder framåt, pessoa selen får ju ingen som helst ”effekt” ! Jag använder pessoa sele på mina hästar när jag känner att jag inte får bakbenen med mig i ridningen, så istället för att jag sitter där uppe och skänklar och drar så longerar jag med pessoa selen ett par gånger och då förstår hästen hur den ska arbeta med sina bakben. Hästen i andra filmen, visst den går med sänkt huvud och nacke men den arbetar ju inte med sina bakben. Jag tycker att arbetar man hästen i så låg form kan det ofta leda till kotled/hovleds inflammation. Men tycker dock att det är trevligt att se hur hästen på ett ”fritt” vis letar sig framåt neråt!
    Min åsikt! Var och en gör ju som den själv vill med sin häst och det som du tycker är bäst för din häst!

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Jag förstår hur du tänker men jag själv skulle aldrig ta till något form av hjälptyglar eller utrustning för att få min häst att jobba korrekt. Dock förstår jag inte hur du menar med att det kan leda till kot och hovledsinflammation. Jobbas hästen korrekt lång och låg ska den främre delen av ryggen höjas – frambenen avlastas. Samtidigt som bakbenen då får en möjlighet att kunna svinga in under sin ryttare.
      Vill man få åt bakbenen på sin häst skulle jag hellre, som Marijke de Jong på filmen, longera min häst fri där jag lär den söka sig till rätt form, och med hjälp av mitt spö kunna aktivera det inre bakbenet precis i det ögonblicket det lyfts upp för då reagerar hästen genom att sätta fram det mer.

  3. Ann

    Stackars alla hästar som behandlas illa på grund av folks idioti och okunskap,hästen är slav under människan…jag blir så förbaskad. Håller helt med, varför tar folk till en massa hjälptyglar, JO för dem vet inte bättre…dem gör mer skada än nytta när man inte vet vad man håller på med.

Kommentarer inaktiverade.