Photo 2011-12-05 15 20 14

Regn, Blåst och Snö

Jag har haft fullt upp i helgen som vanligt.

I lördags passade jag på att leka med Nicke online på fältet vilket jag inte gjort på ett tag på jag tyckt att fältet varit för blött. Roligt nog han vi precis leka innan det började regna och markerna blev mindre roliga igen. Så vi lekte lite och det blev även lastträning då transporten var tom på hö. Det är så himla kul! Och transporten gick så bra så jag tänkte gå vidare (extrovert som jag är) och av min erfarenhet med Frodi (LB E) så tyckte han det var en super bra ide att testa nya saker med transporten. Nicke (RB E) inte så mycket. Plötsligt var det jobbigt att ens gå in i den. Men det löste sig. Vi varvade lastträningen med lite olika galopp träning. Härligt att kunna motionera hästen utan att belasta den med 60 kg extra.

På söndagen var det lektioner ute i det blåsiga vädret! Skulle suttit bra med mina nyinköpta fodrade ridbyxor.. Mina duktiga elever fick först något helt nytt att jobba på, att bli fångade av deras hästar. Det gick strålande såklart, och sen fick de jobba på att höjja ribban ytterligande och leka på lina, som om linan inte var där. Det är inte förrän man kan göra allt med linan liggandes i marken, som man kan göra det Utan lina!

Sen bar det av till Jönköping. Idag, måndag åkte jag till Frodi. Vägen dit var minst sagt vintrig, det var isgata redan på vägen utanför lägenhet, vägen ut på landet blev inte bättre, som ni ser på bilden ovan. Men jag och bilen lever. Det är faktiskt trevligt med snö för det lyser upp en hel del! Men enligt mitt tycke behöver det inte komma mer än såhär, någon centimeter räcker!

Frodis hovar växer inte som typiska hovar gör, intressant, måste få lite mer klarhet på den fronten. Idag raspade jag alla hovar, men det var inte mycket att ta trots att det gått fyra veckor. Men annars såg strålrötan som varit ganska jobbig mycket bättre ut. På vägen tillbaka från hagen såg jag vilka fina spår han hade lämnat. Vilket ni ser på bilden nedanför. Skuggorna gör att det ser ut som om sanden är högre än snön vilken den såklart inte är. Likaså det fina avtrycket strålen lämnade.

Sen bar det av till nästa elev där det var lagom blåsigt. Nackdelen med elever att desto längre de kommer, desto mer står jag still och fryser.(Jag behöver alltså inte ta över eller ens sällan visa vad jag menar) Men det är alltid lika roligt att se hur hästar förändras när man verkligen lägger manken till och jobbar på komunikationen och relationen.

Nu hoppas jag min snälla pojkvän kan vässa mina hovknivar så att Frodis fötter kan bli ännu lite snyggare imorgon.