haklapphast

Haklapp till häst?

Haklappen är inte till för att hästen ska smutsa ner sig själv med sin mat som vanliga haklappar är till för. Nej i detta fallet ska hästen inte få bita sönder andra hästars täcken. Det blir ju dyrt i drift. Inte nog med att jag tycker att mycket av den traditionella hästhållningen är djurplågeri så är nog detta droppen, kan hästen dricka eller ens äta med detta på?

Denna pryl har tydligen funnits ett tag på marknaden, men det är inte förrän nu sveriges största hästsportbutik börjat sälja den. Jag tycker alltid det är lika motbjudande att handla på affärer som säljer saker som hindrar hästen från att vara häst.

Tack Bea för att du skrev om detta och upplyste oss.

3 thoughts on “Haklapp till häst?

  1. ola djupenström

    det går bra att äta och dricka med den .och det måste ju vara mer synd om hästen om den ska gå utan täcke när den har tränat och är blöt och 25 grader kallt ute ?

    1. malinstenstrom

      Jag, Malin, skulle personligen aldrig träna en häst så pass hårt att den blir genomsur när det är så kallt, jag anpassar träningen helt enkelt. Och en häst torkar betydligt mycket snabbare med hjälp av luftströmmar än med ett täcke, vilket gör att den skulle bli mer nerkyld med ett täcke än utan. Läs våra inlägg om täcken så står det tydligt förklarat där. Dessutom svettas inte min häst vid de låga temperaturerna, hur mycket snö vi än pulsar i, och skulle han göra det har han torkat tills vi är tillbaka från ridturen 🙂

  2. erika

    Fast d finns bra anv.oråden för denna.min häst blev rejält skadad av en annan häst och blev sydd med drän i bogen. Han var där å ville bita i stygnen så då fick han ha en sådan här ngr dagar tills d läkt så han inte kom åt.allt läkte fint. 🙂

Kommentarer inaktiverade.